Allmänna Villkor
1. Allmänt
Juridiskt namn: Zelesta är en del av Ecom Nomad B.V.
Postadress: Ariaweg 7E, 3816HG Amersfoort, Nederländerna
Magasin: Monta, Krombraak 4, 4906 CR Oosterhout, Nederländerna
E-post: info@zelesta.se
2.Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms och avgifter. Zelesta förbehåller sig rätten att höja momsen och göra andra prisändringar som ligger utanför vår kontroll. Alla priser är dagspriser och kan ändras från dag till dag. Köparen faktureras för det pris som gäller på beställningsdagen. Skrivfel, utförsäljning och leveransproblem förbehålles.
2.1 Prisjämförelse
Om priset på en vara som köpts från oss sänks inom trettio (30) dagar efter köpet på grund av en rea eller annan kampanj erbjuder vi oss att matcha det priset och återbetala skillnaden mellan det högre och lägre priset. Köparen måste åberopa prisjämförelsegarantin genom att kontakta Zelesta med all nödvändig information.
Zelesta är inte skyldig att informera dig om framtida prissänkningar, kampanjer, försäljningar osv.
3. Betalning
På Zelesta.se kan du betala med Paypal, Trustly och Klarna. Vid köp på nätet tas inga avgifter ut för kortbetalningar. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift för betalningar med företagskort som utfärdats inom EU och kreditkort som utfärdats utanför EU.
Den kontoinformation som du lämnar när du köper varor skickas i krypterad form (SSL) direkt till NETS och kan endast läsas av dig och NETS. Beloppet dras inte av förrän varorna skickas från vårt lager.
4. Leverans
Alla köp inkluderar leverans till din dörr i närheten av ytterdörren (flerfamiljshus) eller fastighetsgränsen (fristående byggnader) utan extra kostnad. Leveranstiden anges för varje produkt och varierar från en dag till sju veckor.
4.1 Inspektion av mottagna varor
Om förpackningen är skadad vid leveransen eller visar synliga tecken på skador ska detta noteras på följesedeln före mottagandet, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Om transportskador upptäcks först efter att chauffören har levererat varorna, ska reklamationen göras till Zelesta så snart som möjligt och inom rimlig tid.
4.2 Skador på annan egendom under leveransen
Om skador på köparens egendom uppstår under leveransen ska detta antecknas på fraktsedeln eller följesedeln. Om skadan inte upptäcks förrän chaufförerna har lämnat adressen måste du kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, dock senast 24 timmar efter leveransen.
4.3 Överföring av ansvaret för varorna
Vid leverans övergår risken för varorna till köparen.
5. Rätt till återkallelse/återlämnande
5.1 100 dagars ångerrätt/återvändningsrätt
Vi har en full tillfredsställelsegaranti, så inom 30 dagar efter att du har mottagit produkten har du rätt att returnera produkten och få pengarna tillbaka om produkten inte uppfyller dina förväntningar.
När returen har beställts på vår retursida hämtar vi sängen från trottoaren utanför ditt hus eller vid fastighetsgränsen.
Det är endast möjligt att åberopa den utökade ångerrätten en gång per köp. För efterföljande köp gäller de allmänna reglerna i konsumentköplagen om ångerrätt.
5.2 Varor som inte omfattas av ångerrätten
Följande typer av varor är undantagna från ångerrätten:
Varor som är specialtillverkade enligt dina specifikationer och som innehåller delar som inte finns i lager.
Varor som köps i det skick de befinner sig i, t.ex. utställningsmodeller, se avsnitt 5.4.
5.2.1 Varornas skick när du returnerar dem
Du är endast ansvarig för varornas minskade värde till följd av behandling som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas egenskaper och funktion. Du kan prova sängen på samma sätt som i en av våra fysiska butiker. Om artikeln provas mer än vad som beskrivs ovan anses den vara begagnad. Detta innebär att vi vid återlämning drar av det belopp som motsvarar värdeminskningen och du får alltså tillbaka ett belopp som motsvarar varans handelsvärde. Om originalförpackningen saknas räknas detta som en värdeminskning, så vi rekommenderar att du behåller originalförpackningen för varje retur.
Varor ska returneras på följande sätt: För mindre produkter används en returetikett som skickas till dig på begäran.
Vänligen returnera din beställning så snart som möjligt och senast inom 14 dagar efter att du har informerat oss om att du vill ångra ditt köp. Vid retur är du ansvarig för att varorna är ordentligt förpackade. Du är helt ansvarig för varorna från det ögonblick då de levereras till dig.
5.3 Återbetalning av köpeskillingen
Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp du betalat till oss. Om det har skett en värdeminskning som du är ansvarig för kommer detta att dras av från köpeskillingen. Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar som vi har fått från dig, inklusive leveranskostnaderna (men inte eventuella extrakostnader på grund av att du valde något annat än standardleverans) utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter inte senare än 14 dagar från det datum då vi informerades om ditt beslut att ångra dig.
6. Klagomål
Som privatperson har du enligt konsumentköplagen tre års reklamationstid för de produkter du köper av oss. Det innebär att du kan ha rätt att få produkten reparerad eller utbytt utan extra kostnad, till återbetalning eller prisnedsättning, beroende på den specifika situationen. Du måste göra ett klagomål inom en rimlig tid efter att du upptäckt felet i produkten. Om du klagar inom två månader efter det att felet upptäcktes, görs klagomålet alltid inom en rimlig tid.
Observera att vissa bäddsoffor har transporttyg på undersidan. Materialets enda funktion är att skydda soffan från smuts under transporten. Materialet går lätt sönder, men eftersom det inte har någon annan praktisk funktion är det inte ett klagomål att skada det.
Om vi anser att anspråket är berättigat kommer vi också att återbetala de rimliga leveranskostnaderna.
7. Klagomål
Om du av någon anledning vill lämna in ett klagomål om ett köp, vänligen kontakta oss på info@zelesta.se. Om vi inte kan nå en överenskommelse har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt utreder konsumenttvisten. ARN:s kontaktuppgifter finns nedan.
Observera att vissa bäddsoffor har transporttyg på undersidan. Materialets enda funktion är att skydda soffan från smuts under transporten. Materialet går lätt sönder, men eftersom det inte har någon annan praktisk funktion är det inte ett klagomål att skada det.
8. Force majeure
Om du av någon anledning vill lämna in ett klagomål om ett köp, vänligen kontakta oss på info@zelesta.se. Om vi inte kan nå en överenskommelse har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt utreder konsumenttvisten. ARN:s kontaktuppgifter finns nedan.
Juridiskt namn: Zelesta är en del av Ecom Nomad B.V.
Postadress: Ariaweg 7E, 3816HG Amersfoort, Nederländerna
Magasin: Monta, Krombraak 4, 4906 CR Oosterhout, Nederländerna
E-post: info@zelesta.se
2.Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms och avgifter. Zelesta förbehåller sig rätten att höja momsen och göra andra prisändringar som ligger utanför vår kontroll. Alla priser är dagspriser och kan ändras från dag till dag. Köparen faktureras för det pris som gäller på beställningsdagen. Skrivfel, utförsäljning och leveransproblem förbehålles.
2.1 Prisjämförelse
Om priset på en vara som köpts från oss sänks inom trettio (30) dagar efter köpet på grund av en rea eller annan kampanj erbjuder vi oss att matcha det priset och återbetala skillnaden mellan det högre och lägre priset. Köparen måste åberopa prisjämförelsegarantin genom att kontakta Zelesta med all nödvändig information.
Zelesta är inte skyldig att informera dig om framtida prissänkningar, kampanjer, försäljningar osv.
3. Betalning
På Zelesta.se kan du betala med Paypal, Trustly och Klarna. Vid köp på nätet tas inga avgifter ut för kortbetalningar. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift för betalningar med företagskort som utfärdats inom EU och kreditkort som utfärdats utanför EU.
Den kontoinformation som du lämnar när du köper varor skickas i krypterad form (SSL) direkt till NETS och kan endast läsas av dig och NETS. Beloppet dras inte av förrän varorna skickas från vårt lager.
4. Leverans
Alla köp inkluderar leverans till din dörr i närheten av ytterdörren (flerfamiljshus) eller fastighetsgränsen (fristående byggnader) utan extra kostnad. Leveranstiden anges för varje produkt och varierar från en dag till sju veckor.
4.1 Inspektion av mottagna varor
Om förpackningen är skadad vid leveransen eller visar synliga tecken på skador ska detta noteras på följesedeln före mottagandet, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Om transportskador upptäcks först efter att chauffören har levererat varorna, ska reklamationen göras till Zelesta så snart som möjligt och inom rimlig tid.
4.2 Skador på annan egendom under leveransen
Om skador på köparens egendom uppstår under leveransen ska detta antecknas på fraktsedeln eller följesedeln. Om skadan inte upptäcks förrän chaufförerna har lämnat adressen måste du kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, dock senast 24 timmar efter leveransen.
4.3 Överföring av ansvaret för varorna
Vid leverans övergår risken för varorna till köparen.
5. Rätt till återkallelse/återlämnande
5.1 100 dagars ångerrätt/återvändningsrätt
Vi har en full tillfredsställelsegaranti, så inom 30 dagar efter att du har mottagit produkten har du rätt att returnera produkten och få pengarna tillbaka om produkten inte uppfyller dina förväntningar.
När returen har beställts på vår retursida hämtar vi sängen från trottoaren utanför ditt hus eller vid fastighetsgränsen.
Det är endast möjligt att åberopa den utökade ångerrätten en gång per köp. För efterföljande köp gäller de allmänna reglerna i konsumentköplagen om ångerrätt.
5.2 Varor som inte omfattas av ångerrätten
Följande typer av varor är undantagna från ångerrätten:
Varor som är specialtillverkade enligt dina specifikationer och som innehåller delar som inte finns i lager.
Varor som köps i det skick de befinner sig i, t.ex. utställningsmodeller, se avsnitt 5.4.
5.2.1 Varornas skick när du returnerar dem
Du är endast ansvarig för varornas minskade värde till följd av behandling som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas egenskaper och funktion. Du kan prova sängen på samma sätt som i en av våra fysiska butiker. Om artikeln provas mer än vad som beskrivs ovan anses den vara begagnad. Detta innebär att vi vid återlämning drar av det belopp som motsvarar värdeminskningen och du får alltså tillbaka ett belopp som motsvarar varans handelsvärde. Om originalförpackningen saknas räknas detta som en värdeminskning, så vi rekommenderar att du behåller originalförpackningen för varje retur.
Varor ska returneras på följande sätt: För mindre produkter används en returetikett som skickas till dig på begäran.
Vänligen returnera din beställning så snart som möjligt och senast inom 14 dagar efter att du har informerat oss om att du vill ångra ditt köp. Vid retur är du ansvarig för att varorna är ordentligt förpackade. Du är helt ansvarig för varorna från det ögonblick då de levereras till dig.
5.3 Återbetalning av köpeskillingen
Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp du betalat till oss. Om det har skett en värdeminskning som du är ansvarig för kommer detta att dras av från köpeskillingen. Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar som vi har fått från dig, inklusive leveranskostnaderna (men inte eventuella extrakostnader på grund av att du valde något annat än standardleverans) utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter inte senare än 14 dagar från det datum då vi informerades om ditt beslut att ångra dig.
6. Klagomål
Som privatperson har du enligt konsumentköplagen tre års reklamationstid för de produkter du köper av oss. Det innebär att du kan ha rätt att få produkten reparerad eller utbytt utan extra kostnad, till återbetalning eller prisnedsättning, beroende på den specifika situationen. Du måste göra ett klagomål inom en rimlig tid efter att du upptäckt felet i produkten. Om du klagar inom två månader efter det att felet upptäcktes, görs klagomålet alltid inom en rimlig tid.
Observera att vissa bäddsoffor har transporttyg på undersidan. Materialets enda funktion är att skydda soffan från smuts under transporten. Materialet går lätt sönder, men eftersom det inte har någon annan praktisk funktion är det inte ett klagomål att skada det.
Om vi anser att anspråket är berättigat kommer vi också att återbetala de rimliga leveranskostnaderna.
7. Klagomål
Om du av någon anledning vill lämna in ett klagomål om ett köp, vänligen kontakta oss på info@zelesta.se. Om vi inte kan nå en överenskommelse har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt utreder konsumenttvisten. ARN:s kontaktuppgifter finns nedan.
Observera att vissa bäddsoffor har transporttyg på undersidan. Materialets enda funktion är att skydda soffan från smuts under transporten. Materialet går lätt sönder, men eftersom det inte har någon annan praktisk funktion är det inte ett klagomål att skada det.
8. Force majeure
Om du av någon anledning vill lämna in ett klagomål om ett köp, vänligen kontakta oss på info@zelesta.se. Om vi inte kan nå en överenskommelse har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt utreder konsumenttvisten. ARN:s kontaktuppgifter finns nedan.