Allmänna Villkor
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under betänketiden
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 - Företagarens skyldigheter vid återkallelse
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Utförande och tilläggsgaranti
Artikel 13 - Leverans och genomförande
Artikel 14 - Transaktioner av varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomål
Artikel 17 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser
Artikel 18 - Försäljningsvillkor
Artikel 19 - Slutbestämmelser
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor används följande termer:
I dessa villkor används följande termer:
1. Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
2. Konsument: en fysisk person som inte agerar som ett led i utövandet av ett yrke eller en näring och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
3. Dag: kalenderdag;
4. Varaktig transaktion: ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster, där leverans- och/eller köpskyldigheten är spridd över tiden;
5. Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som riktar sig till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
6. Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
7. Blankettmall: den blankettmall för ångerrätt som näringsidkaren tillhandahåller och som konsumenten kan fylla i när han eller hon vill utöva sin ångerrätt.
8. Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster till konsumenter på distans;
9. Distansavtal: ett avtal varigenom, inom ramen för ett system som organiseras av företagaren för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning sker av en eller flera tekniker för distanskommunikation;
10. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren har samlats i samma rum samtidigt.
11. Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor.
Artikel 2 - Företagarens identitet
Zelesta.se
Ariaweg 7 E
3816HG Amersfoort
Nederländerna
KVK: 83117083
BTW: NL862734800B01
Artikel 3 - Tillämplighet
1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan företagaren och konsumenten.
2. Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos operatören och att de på konsumentens begäran kommer att sändas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt.
3. Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra den på en varaktig databärare. Om detta inte rimligen är möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
4. För det fall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för denne.
5. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis skulle vara ogiltiga eller upphävda, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så långt möjligt närmar sig den ursprungliga bestämmelsens innebörd.
6. Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor ska bedömas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
7. Osäkerhet om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
1. Osäkerhet om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
2. Erbjudandet är icke-bindande. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
3. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder, är dessa en sann representation av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
4. Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller uppsägning av avtalet.
5. Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
6. Varje erbjudande innehåller sådan information att det står klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:
- pris inklusive skatter;
- eventuella fraktkostnader;
- det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för detta;
- om ångerrätten gäller eller inte;
- sättet för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;
- perioden för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken entreprenören garanterar priset;
- beloppet av taxan för distanskommunikation om kostnaden för att använda distanskommunikationsmedlet beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;
- om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts, och i så fall på vilket sätt konsumenten kan få tillgång till det;
- det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som konsumenten har lämnat enligt avtalet och, om så önskas, rätta till dem;
- alla andra språk på vilka avtalet, utöver nederländska, kan ingås;
- de uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt, och den kortaste löptiden för distansavtalet om det är fråga om en transaktion med löptid.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet, som omfattas av bestämmelserna i punkt 4, ingicks den
den tidpunkt då konsumenten godtar erbjudandet och fullgör sina skyldigheter.
på de villkor som fastställs i detta.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt,
Näringsidkaren kommer omedelbart att bekräfta mottagandet av det elektroniska godtagandet av erbjudandet.
godkännande av erbjudandet. Så länge som mottagandet av detta godkännande inte har
näringsidkaren har bekräftat detta godkännande, får konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren ta
vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska informationen.
Om avtalet upprättas elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö.
Om konsumenten har möjlighet att betala elektroniskt kommer näringsidkaren att iaktta följande
vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren får, inom de rättsliga ramarna - informera om konsumenten
Näringsidkaren får, inom lagens gränser, informera konsumenten om dennes förmåga att fullgöra sina betalningsskyldigheter.
och faktorer som är viktiga för att man ska kunna dra en bra slutsats om avståndet.
distansavtal. Om företagaren på grundval av denna forskning
Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att vägra en beställning eller
motiverat att avslå ett beslut eller en ansökan eller att genomföra ett beslut eller en ansökan
särskilda villkor för genomförandet.
Entreprenören ska senast vid leveransen av produkten, tjänsten eller den digitala tjänsten
följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att
att konsumenten kan lagras på ett lättillgängligt sätt
på ett varaktigt medium, till konsumenten:
- Besöksadress till näringsidkarens affärsställe där konsumenten kan lämna in klagomål.
Klagomål;
- de villkor på vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utöva sin rätt till
konsumenten kan använda sig av ångerrätten eller ett tydligt meddelande om att
Undantag från ångerrätten;
- Information om garantier och befintlig service efter köpet;
- Priset, inklusive alla skatter, för produkten, tjänsten eller den digitala tjänsten.
innehåll, eventuella leveranskostnader, betalningssätt, leverans- eller leveranssätt eller
betalning, leverans eller genomförande av distansavtalet;
- Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en viss varaktighet.
varar mer än ett år eller är obestämd;
- Om konsumenten har en ångerrätt, ska förlagan till formuläret för
återkallelse.
Om det rör sig om ett avtal med en viss tid, gäller bestämmelsen i föregående punkt endast för den första
för den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
När det gäller produkter:
Konsumenten kan ingå ett avtal om att köpa en
produkten under en period av minst 14 dagar utan att ange något skäl.
skäl. Företagaren kan fråga konsumenten om orsaken till
Företagaren får fråga konsumenten om orsaken till ångerrätten, men han får inte tvinga konsumenten att uppge sina skäl.
Den ångerfrist som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en
av den konsument som utsetts i förväg och som inte är transportören, produkten.
produkten, eller:
- om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: den
den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av denne, har mottagit det sista
produkten har fått. Företagaren får, under förutsättning att konsumenten
före beställningsprocessen på ett tydligt sätt informeras,
vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
vägrar.
- Om leveransen av en produkt består av flera sändningar eller
delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av denne, senast
tredje part som utsetts av honom, den sista sändningen eller den sista delen har mottagits;
- I avtal om regelbunden leverans av produkter under en
period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne utsett, tog emot det första
Vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en av denne utsedd tredje part, tog emot den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
Konsumenten kan ingå ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av tjänster.
av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium under minst 14 dagar utan att ange något skäl.
Konsumenten får häva ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium i minst 14 dagar utan att ange någon orsak. Näringsidkaren får
Näringsidkaren får fråga konsumenten om skälet till att han eller hon frånträder avtalet, men får inte tvinga honom eller henne att ange skälen.
Företagaren får fråga konsumenten varför han eller hon ångrar avtalet, men han eller hon kan inte tvinga konsumenten att uppge sina skäl.
Den betänketid som avses i punkt 3 inleds dagen efter det att
avtal.
Förlängd ångerfrist för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på en
materialtransportören inte informerar om ångerrätten:
Om verksamhetsutövaren ger konsumenten den information som krävs enligt lagen om
eller förlagan till ångerformuläret, kan den berörda personen
ångerfristen löper ut tolv månader efter den ursprungliga fristen,
i enlighet med föregående punkter i denna artikel.
Om företagaren i föregående stycke informerar konsumenten
i föregående stycke till konsumenten inom tolv månader efter det att avtalet har börjat gälla.
ursprungliga betänketiden, löper betänketiden ut 14 dagar efter den dag då konsumenten
konsumenten har fått denna information.
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under betänketiden
Under betänketiden kommer konsumenten att hantera produkten och dess
förpackning. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att förstå
Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion.
Utgångspunkten här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som i en butik.
inspektera produkten på samma sätt som han skulle få göra i en butik.
Konsumenten är endast ansvarig för produktens värdeminskning.
som är resultatet av ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som tillåts i punkt 1.
som tillåts i punkt 1.
Konsumenten är inte ansvarig för produktens värdeminskning om
Företagaren har inte gett honom alla lagstadgade uppgifter som krävs före eller vid ingåendet av avtalet.
före eller vid avtalets ingående all lagstadgad information om ångerrätten.
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon meddela detta inom den
period med hjälp av förlagan till formuläret för återkallelse eller på något annat sätt.
entydigt till företagaren.
Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från och med dagen efter den dag som följer på den anmälan som avses i punkt 1.
som avses i punkt 1, ska konsumenten skicka tillbaka produkten eller överlämna den till
till (en behörig företrädare för) företagaren. Detta är inte nödvändigt om företagaren har
erbjöd sig att själv hämta produkten. Konsumenten har iakttagit returfristen.
Konsumenten har under alla omständigheter iakttagit returfristen om han eller hon returnerar produkten före tidsfristen.
har löpt ut.
Konsumenten returnerar produkten med alla tillbehör, om
rimligen möjligt i sitt ursprungliga skick och sin ursprungliga förpackning och i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner.
företagaren gav rimliga och tydliga instruktioner.
Risken för och bevisbördan för att ångerrätten har utövats korrekt och i rätt tid.
Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas korrekt och i rätt tid ska ligga på konsumenten.
Konsumenten står för den direkta kostnaden för att returnera
produkt. Om företagaren inte har rapporterat dessa kostnader till konsumenten.
måste bära eller om företagaren själv anger kostnaderna, så har konsumenten ingen möjlighet att
Konsumenten behöver inte stå för kostnaderna för att returnera produkten.
Om konsumenten ångrar sig efter att först uttryckligen ha begärt att
Tillhandahållande av tjänster eller leverans av gas, vatten eller elektricitet som inte är
redo att säljas i en begränsad volym eller i en fastställd kvantitet
börjar under betänketiden, är konsumenten skyldig företagaren ett belopp som
ett belopp som står i proportion till den del av åtagandet som den
företagaren har uppfyllt vid tidpunkten för återtagandet, jämfört med den
fullgörandet av åtagandet.
Konsumenten ska inte bära några kostnader för utförandet av tjänster eller leveranser.
av vatten, gas eller elektricitet, som inte är färdigställda för försäljning i en
begränsad volym eller kvantitet, eller för fjärrvärmeförsörjning, om:
- näringsidkaren har gett konsumenten den information om produkten som krävs enligt lag.
konsumenten den information som krävs enligt lag om ångerrätt, återbetalning av kostnader vid ångerrätt eller om modellen.
konsumenten inte har gett näringsidkaren den information som krävs enligt lag om ångerrätt, kostnadsersättning vid ångerrätt eller förlagan till ångerformuläret, eller
- konsumenten inte uttryckligen har begärt att den ska påbörjas
tjänster eller leverans av gas, vatten, elektricitet eller fjärrvärme under den aktuella perioden.
betänketid.
Konsumenten har inga kostnader för fullständig eller partiell leverans av
digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium om
- han eller hon inte uttryckligen har samtyckt till detta innan leveransen av den.
att börja fullgöra avtalet före utgången av ångerfristen
slutet av avkylningsperioden;
- han inte har erkänt att han har förlorat sin ångerrätt när han lämnade sitt
samtycke, eller
- näringsidkaren har underlåtit att bekräfta konsumentens förklaring.
bekräfta detta uttalande från konsumenten.
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska alla
tilläggsavtal kommer att upplösas genom lag.
Artikel 9 - Entreprenörens skyldigheter i händelse av återkallelse
Om verksamhetsutövaren underrättar konsumenten om att han eller hon frånträder avtalet den
på elektroniskt sätt som möjligt, skickar han efter att ha mottagit denna rapport
utan dröjsmål en bekräftelse på mottagandet.
Företagaren ska återbetala alla konsumentens betalningar, inklusive eventuella
de leveranskostnader som entreprenören tar ut för den returnerade varan
produkten, utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter den dag då
konsumenten underrättar honom om att han eller hon frånträder avtalet. Om företagaren inte erbjuder produkten
själv att ta ut, kan han vänta med återbetalningen tills han har fått produkten.
Om näringsidkaren inte erbjuder sig att själv hämta produkten får han vänta med återbetalningen tills han har fått produkten eller tills konsumenten bevisar att han har skickat tillbaka produkten,
beroende på vad som inträffar först.
Näringsidkaren använder samma betalningsmedel för återbetalning som
Näringsidkaren ska använda samma betalningsmetod för återbetalning som konsumenten har använt, om inte konsumenten samtycker till en annan metod.
Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
Om konsumenten har valt ett dyrare leveranssätt än det
billigaste standardleverans, operatören extra kostnader för
den dyrare metoden att inte betala tillbaka.
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från
Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt har angett detta faktum när han eller hon lämnar erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
i god tid innan avtalet ingås:
Produkter eller tjänster vars pris är knutet till fluktuationer på den
Finansiell marknad som näringsidkaren inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen.
ångerfristen.
Avtal som ingås på offentlig auktion. Under en offentlig
Offentlig auktion är en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll, varor och
innehåll och/eller tjänster erbjuds av företagaren till en konsument som är
konsument som är personligen närvarande eller har möjlighet att vara personligen närvarande
personligen närvarande vid auktionen, som leds av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är
Den vinnande anbudsgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna.
ta;
Tjänsteavtal, efter full utförande av tjänsten, men endast om:
- Föreställningen har påbörjats med uttryckligt förhandsgodkännande från
konsumenten, och
- konsumenten har förklarat att han eller hon förlorar sin ångerrätt när
Entreprenören har genomfört kontraktet i sin helhet;
Paketresor enligt artikel 7:500 BW (nederländsk civillag) och avtal om
persontransporter;
Tjänsteavtal om tillhandahållande av inkvartering, om det i
avtalet innehåller bestämmelser om ett visst datum eller en viss period för genomförandet och
annat än för bostadsändamål, varutransporter, biluthyrning samt
Cateringtjänster;
Avtal om fritidsverksamhet, om det i avtalet föreskrivs följande
Ett visst datum eller en viss tidsperiod för utförandet anges i kontraktet;
Enligt specifikationerna för de konsumenttillverkade produkter som inte är
prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av kunden.
konsumentens val eller beslut, eller som tydligt är avsedda för en viss person.
är avsedda för en viss person;
Produkter som förstörs snabbt eller har begränsad hållbarhet;
Förseglade produkter som av hälsoskydds- eller hygienskäl är
som inte lämpar sig för återlämning och vars försegling har brutits efter leveransen.
leveransen är bruten;
Produkter som efter leverans till sin natur oåterkalleligt blandas med andra produkter.
produkter;
Alkoholhaltiga drycker, vars pris har överenskommits vid avslutandet av avtalet.
Alkoholhaltiga drycker vars pris har överenskommits vid avtalets ingående, men vars leverans kan ske först efter 30 dagar,
och vars faktiska värde är beroende av fluktuationer på marknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll.
som företagaren inte har något inflytande över;
Förseglade ljud- och videoinspelningar samt datorprogramvara, av vilka den
Förseglade ljud- och videoinspelningar samt datorprogramvara vars förseglingar har brutits efter leveransen;
Tidningar, tidskrifter och tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, men endast
om:
- genomförandet har påbörjats med uttryckligt förhandsgodkännande från
konsumenten, och
- konsumenten har förklarat att han därmed förlorar sin ångerrätt.
Artikel 11 - Priset
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet får priserna på de
erbjudna produkter och/eller tjänster som inte har ökat, med undantag för prisändringar.
till följd av ändringar i mervärdesskattesatserna.
Utan hinder av vad som sägs i föregående stycke får de företagarprodukter eller tjänster som
Priserna är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över.
företagaren inte har något inflytande över, med rörliga priser. Denna
Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är
Målpriserna anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter det att avtalet har ingåtts är endast tillåtna.
är endast tillåtna om de är ett resultat av rättsliga bestämmelser eller föreskrifter.
bestämmelser.
Prishöjningar från 3 månader efter det att avtalet har ingåtts är endast tillåtna.
Är endast tillåtet om företagaren har bestämt det och:
- de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller
- Konsumenten har rätt att säga upp avtalet
från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 - Överensstämmelse med avtalet och tilläggsgaranti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller kraven.
avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven från
tillförlitlighet och/eller användbarhet och den dag då avtalet ingås.
avtalet gällande rättsliga bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter.
Om man kommer överens om det, garanterar företagaren också att produkten är
är lämplig för annan än normal användning.
En tilläggsgaranti som tillhandahålls av näringsidkaren, dennes leverantör, tillverkare eller importör ska inte i något fall begränsa den rättsliga
tillverkaren eller importören aldrig begränsar de rättsliga rättigheter och anspråk som
konsumenten enligt avtalet mot näringsidkaren kan göra gällande följande
Om företagaren inte har uppfyllt sin del av avtalet.
av avtalet.
Med tilläggsgaranti menas varje åtagande från företagaren, hans eller hennes
Leverantör, importör eller producent i vilken han ger konsumenten vissa rättigheter eller
rättigheter eller anspråk som går utöver vad konsumenten enligt lag är skyldig att göra i fall av
är skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.
avtal.
Artikel 13 - Leverans och genomförande
Operatören ska iaktta största möjliga försiktighet vid mottagandet av
ta emot och utföra beställningar av produkter samt i samband med
Bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat operatören.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företagaren.
Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna bestämmelser
villkor anges, accepterade entreprenören beställningar med
skyndsamt, men senast inom 30 dagar, om inte en annan tidsfrist har fastställts.
leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas, eller
Om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras,
konsumenten får dem senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes.
har informerat. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet.
utan kostnad och utan rätt till ersättning.
Efter upplösning i enlighet med föregående stycke ska operatören det belopp som den
Efter upplösning i enlighet med föregående punkt ska operatören utan dröjsmål återbetala det belopp som konsumenten har betalat.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos den
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos företagaren fram till dess att produkterna levereras till konsumenten eller en
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till dess att de levereras till konsumenten eller till en i förväg utsedd representant som meddelats näringsidkaren, såvida inte
om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 14 - Fortsatta transaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Uppsägning:
Konsumenten får ingå avtal på obestämd tid och
som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster.
eller tjänster, när som helst, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och
överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på upp till en månad.
månad.
Konsumenten får ingå avtal för en bestämd tid och att
omfattar regelbundna leveranser av produkter (inklusive elektricitet)
eller tjänster vid varje tidpunkt vid utgången av den fastställda löptiden i enlighet med
med hänsyn till de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på
uppsägningstid på upp till en månad.
Konsumenten kan ingå de avtal som nämns i föregående punkter:
- säga upp dem vid varje tidpunkt och inte begränsas till att säga upp dem vid en viss tidpunkt.
tid eller under en viss period;
- åtminstone avsluta dem på samma sätt som han avslutade dem;
- alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv
har fastställt för sig själv.
Förnyelse:
Ett avtal som ingås för en bestämd tidsperiod och som sträcker sig till den
regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster,
får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd period.
Trots vad som sägs i föregående stycke får ett kontrakt för en bestämd tidsperiod
Avtalet om regelbundna leveranser av dagstidningar och veckotidningar får tyst förlängas eller förnyas.
veckotidningar och tidskrifter får tyst förlängas för en bestämd tidsperiod.
i upp till tre månader, om konsumenten kan säga upp denna
i slutet av förlängningen med en uppsägningstid på upp till en månad.
högst en månad.
Ett tidsbegränsat kontrakt som har ingåtts för regelbunden leverans av
regelbunden leverans av produkter eller tjänster, får endast tyst förlängas på obestämd tid.
förlängas på obestämd tid om konsumenten kan säga upp sig när som helst
med en uppsägningstid på upp till en månad. Uppsägningstiden är högst
tre månader om syftet med avtalet är det regelbundna, men mindre än
en gång i månaden, av dagstidningar, nyhetstidningar och veckotidningar.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans, som introduktion, av
av dagstidningar och veckotidningar (prov- eller introduktionsprenumeration) är inte
(provabonnemang eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av provabonnemanget eller introduktionsabonnemanget.
automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet:
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten
Efter ett års avtalstid kan konsumenten när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på upp till en månad.
månad, såvida det inte är rimligt och rättvist att inte säga upp avtalet före utgången av den överenskomna
motstå slutet av den överenskomna perioden.
Artikel 15 - Betalning
Om inte annat bestäms i avtalet eller i ytterligare
villkor, bör de belopp som konsumenten ska betala betalas inom 14 dagar efter det att konsumenten har
betalas inom 14 dagar efter det att betänketiden har inletts, eller i avsaknad av en betänketid
Avsaknad av en betänketid inom 14 dagar efter det att avtalet har ingåtts.
avtal. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst,
Denna tidsfrist börjar löpa dagen efter det att konsumenten har fått bekräftelsen på att
avtalet har fått.
Vid försäljning av produkter till konsumenter är konsumenten i allmänhet
villkor får konsumenten aldrig åläggas att betala mer än 50 % i förskott.
När förskottsbetalning föreskrivs får konsumenten inte göra några rättigheter gällande i fråga om
Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte åberopa någon rättighet när det gäller genomförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga,
innan det fastställda förskottet har betalats.
Konsumenten är skyldig att ta hänsyn till felaktigheter i de uppgifter som lämnats eller angetts.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera till operatören om felaktigheter i de uppgifter som lämnats eller den angivna betalningen.
Om konsumenten inte fullgör sina betalningsskyldigheter i tid, är han eller hon
efter det att han har fått kännedom om entreprenörens sena betalning och entreprenören
konsumenten en tidsfrist på 14 dagar för att fullgöra sina betalningsskyldigheter
skyldigheter, efter underlåtenhet att betala inom denna 14-dagarsperiod, på den
dagar ska lagstadgad ränta betalas på det belopp som är skyldigt.
och företagaren har rätt att ta ut de utomrättsliga inkassokostnaderna.
Innehavaren har rätt att ta ut extra kostnader för indrivning. Dessa insamlingskostnader uppgår till högst
15 % av de utestående beloppen upp till 2 500 euro, 10 % av de följande 2 500 euro och 5 % av de följande 2 500 euro.
2 500 och 5 % för de följande 5 000 euro, med ett minimum på 40 euro.
Innehavaren får avvika från de angivna beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.
Företagaren kan avvika från de ovan nämnda beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.
Artikel 16 - Klagomålsförfarandet
Företagaren har ett klagomålsförfarande som är tillräckligt känt.
och hanterar klagomålet i enlighet med detta förfarande för klagomål.
Klagomål om genomförandet av avtalet ska göras inom rimlig tid.
Efter att konsumenten har upptäckt bristerna, fullständig och tydligt beskriven.
Reklamationer om avtalets genomförande ska lämnas till företagaren inom rimlig tid efter det att konsumenten har upptäckt bristerna, som ska vara fullständigt och tydligt beskrivna.
Klagomål som lämnas in till företagaren inom 14 dagar.
räknas från dagen för mottagandet. Om ett klagomål
längre handläggningstid som kan förutses, företagaren inom
14 dagar med ett meddelande om att den mottagits och en uppgift om när
en uppgift om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Konsumenten bör i alla fall ge företagaren fyra veckor på sig att
klagomål i ömsesidigt samråd för att lösa problemet. Efter denna period uppstår en tvist som
är mottaglig för tvistlösning.
Artikel 17 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser
Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får
inte får vara till nackdel för konsumenten och ska registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att de
på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en
som konsumenten har tillgång till på ett varaktigt databärare.
Artikel 18 - Försäljningsvillkor
Dessa åtgärdsvillkor gäller för 1+1 gratis åtgärder. Du lägger till en artikel i din varukorg och ser den andra artikeln som läggs till gratis i din varukorg. Observera att om den tillagda artikeln som den kostnadsfria artikeln var länkad till inte finns i kundvagnen, är denna åtgärd inte längre giltig.
Artikel 19 - Slutbestämmelser
Zelesta ansvarar inte för, men inte begränsat till, tryck- och sättfel på webbplatsen eller i annan kommunikation, fel i nätverk, programvara och hårdvara och/eller fel, inte heller för felaktig inmatning och/eller behandling av deltagardata eller skada orsakad av eller relaterad till kampanjen eller på annat sätt. Zelesta friskriver sig helt från allt ansvar i detta avseende.